De markt voor nieuwe gemotoriseerde tweewielers in België doet het goed. Na de eerste zes maanden van het jaar 2023 tellen wij al 15.276 nieuwe inschrijvingen! Dit is een verbetering van +3% ten opzichte van de resultaten voor de eerste helft van 2022, en is ook volledig vergelijkbaar met het niveau van inschrijvingen dat motorfietsen, scooters, driewielers en lichte vierwielers behaalden vóór de opkomst van de Covid-19 pandemie.

In tegenstelling tot de andere voertuigcategorieën waaruit het Belgische wagenpark bestaat, heeft de markt voor gemotoriseerde tweewielers, die zowel motorfietsen en scooters als lichte driewielers en vierwielers omvat, de pandemieperiode goed doorstaan, dit uitte zich zelfs in een stijging van het aantal inschrijvingen in het jaar 2020. Na twee jaren van lichte daling in 2021 en 2022, steeg het aantal inschrijvingen van motoren en scooters weer (+3,06%) in de eerste helft van 2023.

Motorfietsen en scooters tot 125 cc verliezen terrein aan zwaardere motoren

Motorfietsen en scooters tot 125 cc - de ideale voertuigen voor de stedelijke omgeving - waren in 2022 al populair bij een meerderheid van de motorrijders en blijven marktleider. Toch zien deze modellen, die direct toegankelijk zijn voor houders van een B-rijbewijs (voor auto's) dat vóór 2011 werd behaald, hun gecombineerde marktaandeel dalen van 26,6% einde 2022 naar 22,6% aan het einde van het eerste halfjaar 2023.

Image
nl1s

De categorie Basic/Roadster-motorfietsen, die gemakkelijk te besturen zijn en geen kuip hebben, zal op de tweede plaats blijven staan, maar in populariteit toenemen en 22,1% van de Belgische markt uitmaken. De categorie Trails, die bestaat uit multifunctionele terreinvoertuigen, wint ook terrein en consolideert zijn derde plaats op de markt met een aandeel van 20,3% (een stijging van 1,6%).
Wat brandstoffen betreft, blijft benzine niet onverwacht de nummer 1 op de markt, met een marktaandeel van 97,6%.

De tweedehandsmarkt valt terug

Terwijl de markt voor nieuwe motorfietsen en scooters in de eerste helft van het jaar met 3% groeide, was de situatie het tegenovergestelde voor de markt van tweedehands gemotoriseerde tweewielers, die in dezelfde periode met 26,9% kromp. De reden hiervoor is de nieuwe regelgeving voor de technische keuring van motorfietsen, die op 1 januari van dit jaar werd ingevoerd en die de business voor de dealers complexer maakt en hun winstgevendheid ondermijnt.

Honda en BMW nek aan nek

Honda is het merk dat in het eerste kwartaal de meeste modellen heeft ingeschreven. Het staat bovenaan de verkoopranglijst, vóór BMW, Yamaha, Kawasaki en Piaggio. Samen zijn deze constructeurs goed voor meer dan de helft van de markt voor gemotoriseerde tweewielers.

Wat modellen betreft, had de BMW R 1250 GS Adventure het hoogste aantal registraties in de eerste helft van het jaar. Op de derde plaats stond de Piaggio Vespa GTS 125, ook het best verkochte 125cc-model in de eerste helft van het jaar.

Image
nl2l
Image
nl3l