Je auto moet aan bepaalde normen voldoen, zowel voor de veiligheid als voor het milieu. Voor nieuwe auto's is het gemakkelijker dan voor tweedehands auto's. , Hieronder vatten we de belangrijkste informatie en documenten samen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Alle nieuwe auto's worden afgeleverd met een Europees certificaat van overeenstemming, dat bevestigt dat de auto aan de relevante goedkeuringen en normen voldoet. Bovendien voldoen de nieuwe auto's altijd aan de nieuwste euronormen, maar ook aan actieve en passieve veiligheidseisen. Voor een automodel op de markt komt, ondergaat het strenge en uitgebreide tests. Het moet ook voldoen aan de door de wetgever gestelde specificaties. Anders is verkoop onmogelijk. Bij de dealer staat op elke auto een "energielabel" dat de auto naar CO2-uitstoot classificeert van groen A tot rood G. En om het veiligheidsniveau van de auto te controleren, is het mogelijk de voertuigen te vergelijken op de EuroNCAP-website. De Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) voert crashtests uit en heeft een veiligheidsbeoordelingssysteem met vijf sterren gecreëerd.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Bij een tweedehands auto kan dit iets ingewikkelder zijn. Eén document moet je echter geruststellen: de Car-Pass. Het certificeert dat de auto de "tweedehands" technische keuring heeft doorstaan. Ook de euronorm van het voertuig en de onderhoudsgeschiedenis worden vermeld. Als het voertuig goed gecontroleerd is, is de integriteit ervan verzekerd. Is dit niet het geval, vooral voor een ingevoerd voertuig, dan moet je het kentekenbewijs raadplegen. Wat veiligheid betreft, hebben nieuwere auto's meer verplichte uitrusting. Zo moet ecall (automatische noodoproep) vanaf 1 april 2018 in alle voertuigen geïntegreerd zijn. ESP is sinds 1 november 2014 verplicht. Het bandenspanningscontrolesysteem is sinds 1 november 2012 standaard ingebouwd. De EuroNCAP-website geeft een overzicht van de geschiedenis van al zijn crashtests, ook voor oudere modellen.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?