Wat een genot om in een auto te stappen die als nieuw ruikt! En dat is geen detail. Fabrikanten besteden veel zorg aan een aangenaam interieur. De olfactorische sfeer maakt deel uit van deze 'cocooning'-ervaring.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Verschillende merken hebben "neuzen" in dienst genomen. Deze geurspecialisten zorgen ervoor dat het interieur van de auto lange tijd aangenaam blijft ruiken. Een neutrale, ontspannende geur die jaren zou moeten blijven hangen. Je wilt geen plastic dat na een paar maanden afstotelijke geuren gaat afgeven. Daarom is het nodig materialen te ontwikkelen met een geurig boeket, die bestand zijn tegen licht, kou, hitte, aanraking, vochtigheid en de tand des tijds.

P - WYSIWYG - Alignment Left

De teams die de interieurs van de auto's ontwikkelen zoeken ook naar versterking van bepaalde geuren die synoniem zijn met comfort, zoals leer. Sommige fabrikanten gaan nog verder door specifieke geuren te creëren, die in een in de auto geïntegreerd verspreidingssysteem worden gestopt. Zo hoef je de beruchte geurboom niet aan je achteruitkijkspiegel te bevestigen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

De auto vrij houden van onaangename geuren afkomstig van de materialen, maar ook van buitenaf, heeft een bredere betekenis. Zorgen voor een geurvrij interieur vermindert ook de afleiding voor de bestuurder, zodat die zich volledig op het rijden kan concentreren.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Er is ook een element van marketing aanwezig. De fabrikanten hopen dat je hersenen de subtiele geur zullen waarderen die ze ontwikkeld hebben om je getrouwheid te winnen. Moest je later een ander voertuig van een concurrend merk gebruiken, dan zou je deze geur (onbewust) missen. Er zijn zelfs sportgerichte merken die de rauwe mechanische kant willen versterken met typische geuren die aan de prestaties van de auto doen denken. Maar altijd met subtiliteit.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?