Of je nu het gebruiksbudget of de milieu-impact van je auto wil berekenen, je moet steeds het verbruik van je auto kennen. Er zijn dan wel cijfers beschikbaar, maar zijn ze betrouwbaar? Het staat vast dat de verbruikte liters brandstof of kW aan elektriciteit een impact hebben op je portemonnee, op de uitstoot en op het rijbereik van je auto.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Cijfers van de fabrikant en normen

Iedereen is het momenteel eens over het belang om de consument te informeren en zorg te dragen voor het milieu. Maar dat was niet altijd het geval. In de jaren 80 weerspiegelden de verbruikscijfers die uit de testomgevingen kwamen, niet de reële verkeersomstandigheden. Deze NEDC-norm (New European Driving Cycle) is sinds 2017 vervangen door de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) die een wereldwijde standaard is geworden. Deze realistischere testprocedure werd uitgewerkt door een werkgroep van de Verenigde Naties. Het is niet verwonderlijk dat de CO2-uitstoot en het door de fabrikanten aangekondigde verbruik na een WLTP-test hoger zijn dan de NEDC-cijfers, maar ze stemmen wel beter overeen met het reële gebruik van je auto.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
brandstofverbruik auto temperatuur

Is een verbruik zoals aangekondigd wel mogelijk?

Hoewel deze nieuwe WLTP-norm veel realistischer is, kunnen de verkeersomstandigheden die in aanmerking worden genomen voor de tests niet helemaal overeenstemmen met jouw realiteit en je trajecten. Als je elke ochtend naar Brussel pendelt en files dagelijkse kost zijn, denk dan niet dat het verbruik blijft bij de aangekondigde 5l/100 km voor het verbruik aan 120km/u. Als je echter in Oostende woont en in Aalter werkt, zal je werkelijke verbruik waarschijnlijk overeenstemmen met de aangekondigde cijfers.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Goede voornemens en slechte gewoontes

Als je bijvoorbeeld ziet dat een verkeerslicht rood wordt, rol je gewoon tot aan het rode licht door het gaspedaal los te laten. Anticiperen is trouwens ingebouwd in het autonoom rijden van hedendaagse auto's.

  • Te vermijden: te laat vertrekken

Je loopt het risico dat je je vertraging wil compenseren door sneller en agressiever te rijden. Je zal dan vaker en krachtiger versnellen en remmen. Dit alles heeft een rechtstreekse impact op de risico's die je neemt, zowel voor jezelf als voor anderen, maar ook op je verbruik.

 

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
brandstofverbruik auto snelheid

De toekomst

De technologie evolueert sterk en autofabrikanten zijn belangrijke actoren in het terugdringen van verontreinigende gassen. Maar zelf heb je ook een rol te spelen door enkele goede gewoontes achter het stuur aan te nemen. Het spreekt voor zich dat je vervuiling veroorzaakt ongeacht op welke brandstof je rijdt. Aangepast rijgedrag is dus de boodschap, niet alleen voor de planeet maar ook voor je portemonnee.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?