Bepaalde accessoires, die het gewicht, de rijweerstand en de aërodynamica beïnvloeden, zijn van invloed op de CO2 -uitstoot volgens de actueel gebruikte WLTP-norm. Je moet je er dus van bewust zijn dat dit invloed kan hebben op je autobelasting. De CO2-waarde die voor de gewestelijke belastingheffing gebruikt wordt, is die welke in het gelijkvormigheidsattest staat en op het inschrijvingsbewijs vermeld wordt. Voor tweedehandsauto's of auto's die vóór 2021 gehomologeerd zijn, kan dit nog steeds de NEDC-norm zijn, die geen rekening houdt met opties. In dit geval hebben de accessoires geen invloed. In sommige delen van het land heeft de CO2-waarde nog geen invloed op de autobelasting.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
schuifdak

In het kader van de CO2-waarden berekend volgens de WLTP norm, die sinds 2021 verplicht is, zullen de omvang van de wielen, de plaatsing van een trekhaak, een panoramisch dak, een ultra-compleet comfortpakket of luchtvering een paar gram toevoegen aan de CO2-waarden van je auto. Een van de meest bepalende accessoires zijn de velgen. En meer bepaald hun diameter. Door bijvoorbeeld voor 16" te kiezen, in plaats van 17" of 18", kun je tientallen euro's aan belastingen besparen.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
band en velg

Ben je gedomicilieerd in het Brussels Gewest?

In 2021 wordt bij de BIV en de verkeersbelasting geen rekening gehouden met de  CO2-uitstoot. De berekening is uitsluitend gebaseerd op cylinderinhoud en vermogen. Je keuze van opties en accessoires heeft dus geen invloed op de belasting volgens de WLTP-norm. Dat zou tegen 2024 kunnen veranderen door de hervorming van de autobelasting in Brussel.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Ben je gedomicilieerd in Wallonië?

In 2021 hoef je, zolang je geen 146g CO2/km haalt, geen ecomalus bovenop de verkeersbelasting te betalen. Als deze grens bereikt is, neemt het bedrag stapsgewijs toe. 1 gram meer kan betekenen dat je 100 of 75 euro extra belasting betaalt. Voor de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting speelt CO2 daarentegen geen rol. Het zijn het vermogen en de cylinderinhoud die het belastingbedrag bepalen. Vanaf 2023 moet de Waalse belastingdienst een formule gebruiken die rekening houdt met de CO2 -uitstoot, maar ook met het gewicht van het voertuig. De keuze van de opties zal dan van invloed zijn wanneer deze nieuwe belasting wordt toegepast.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Ben je gedomicilieerd in Vlaanderen?

CO2 is, samen met brandstof, vermogen en motorinhoud, een van de parameters waarmee rekening wordt gehouden in de formules voor de berekening van de BIV en de verkeersbelasting. Bovendien worden alle belastingen op nieuwe auto's berekend op basis van de WLTP-norm, die als enige in aanmerking wordt genomen sinds 2021. Elke gram CO2 heeft dus invloed op de prijs die betaald moet worden. Voorzichtigheid is dus geboden bij de keuze van de opties.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
trekhaak

Ben je zelfstandige of heb je een bedrijf?

De CO2-waarde beïnvloedt de autofiscaliteit, ongeacht je gewest. Elke gram van de CO2-waarde kan dus het aftrekpercentage beïnvloeden. Als het gelijkvormigheidsattest van het voertuig een NEDC-waarde vermeldt, kan die gebruikt worden. In dit geval heeft de keuze van de opties geen invloed op de CO2 -waarden, in tegenstelling tot de WLTP, die de enige norm is die geldt voor voertuigen die vanaf 2021 goedgekeurd zijn.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?